ZABYTKI I HISTORIA SREBRNEJ GÓRY

Według rejestru Narodowego Instytutu Dziedzictwa na listę zabytków wpisane są:

  • miasto
  • kościół par. pw. śś. Piotra i Pawła, z l. 1729-31, 1808 r.
  • d. plebania, ul. Letnia 6, po 1730 r.
  • kościół ewangelicki, z 1592 r., 1695 r.
  • twierdza, z l. 1763-1777, wznosi się nad Srebrną Górą i Przełęczą Srebrną, strzegła przejście przez przełęcz do Kotliny Kłodzkiej, składa się z sześciu fortów oraz szeregu leśnych umocnień i bastionów, jeden z najciekawszych obiektów architektury militarnej w Polsce, znacznie większa od twierdzy kłodzkiej, wybudowana przez Fryderyka II po Wojnie siedmioletniej. Jest to największa górska twierdza w Europie. Obecnie w Srebrnej Górze znajduje się plenerowa wystawa broni ciężkiej z okresu II wojny światowej. Z korony twierdzy rozpościera się widok na Sudety (m. in.: Góry Sowie i Bardzkie). Przypuszczano, że Srebrna Góra to miejsce ukrycia ładunku kilkudziesięciu ciężarówek, które w marcu 1945 roku wprowadzono do twierdzy, w okolicy fortu zwanego przez Niemców Strohhaube tj. baterii kazamatowych w fortach na wzgórzach Chochoł Wielki i Chochoł Mały.. Nie wiadomo, co przywieziono do twierdzy, ale przypuszcza się, że najprawdopodobniej były to dzieła sztuki pochodzące z wielkiej składnicy w pobliskim Kamieńcu Ząbkowickim, gdzie Niemcy od 1942roku, po zbombardowaniu przez aliantów Kolonii, zwozili skarby kultury z terenu Dolnego Śląska - przede wszystkim z Wrocławia - aby uchronić je przed skutkami nalotów:Villa Hubertus, dawne schronisko „Pod Fortami”, ul. Kręta 2, z XIX/XX w.
    • fort główny „Donżon”
    • reduta i bateria „Chochoł Wielki”
    • bateria „Chochoł Średni”
    • fort i luneta „Chochoł Mały”
    • schron Bramy Polowej
    • fort Rogowy I
    • fort „Wysoka Skała”
    • fort „Ostróg”
  • dom, ul. Letnia 30, z poł. XVIII w.
  • sztolnia nr 2, w d. kopalni srebra
  • budowle inżynierskie sowiogórskiej kolejki zębatej, trasy wybudowanej na początku XX w. Najciekawszy jej odcinek biegnie pomiędzy dwoma ogromnymi wiaduktami - zastosowano tam trzecią szynę wspomagającą lokomotywę na trudnych podjazdach. W latach 20. i 30. ubiegłego wieku wskutek wielkiego kryzysu kolejka została zlikwidowana:
    • wiadukt Żdanowski, murowano-betonowy, z 1901 r.
    • wiadukt srebrnogórski, murowano-betonowy, z 1901 r.
    • most wiszący, stalowy, z 1903 r.


Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl